Search This Blog

Tuesday 1 November 2016

Edisi TERKINI : PLAN STRATEGIK DAN PLAN TINDAKAN KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA (2016 - 2020)

PLAN STRATEGIK KKM 2016 - 2020.

Tahukah anda Pelan Strategik KKM 2016 - 2020 digunapakai oleh KKM untuk menetapkan halatuju sektor kesihatan bagi Aktiviti dan Program ke arah mencapai Wawasan 2020. Ia merupakan rujukan bagi semua organisasi di bawah KKM untuk memastikan aktiviti dan sumber yang diberi disalurkan bagi mencapai matlamat utama KKM.


Inisiatif yang terkandung di dalam pelan ini mampu memberi impak yang tinggi terhadap pengukuhan penyampaian perkhidmatan kesihatan dan peningkatan tahap kesihatan rakyat. Ianya merupakan langkah-langkah ke arah transformasi sistem kesihatan lebih menyeluruh yang sedang dibangunkan oleh KKM supaya sistem ini lebih saksama (equitable), berkualiti tinggi, mampu untuk diperolehi, mudah untuk diakses dan mempunyai daya ketahanan untuk jangkamasa yang panjang. Pelan Strategik KKM 2016-2020 ini memberi penekanan terhadap perkhidmatan promotif dan preventif kesihatan, peningkatan efisiensi penyampaian sistem kesihatan serta penglibatan rakyat dalam penjagaan kesihatan. Tidak dilupakan juga pembangunan terhadap nilai-nilai murni, etos dan integriti akan disemai ke dalam jiwa setiap anggota KKM.

Lihat info lanjut menerusi pautan berikut ;


PLAN TINDAKAN KKM 2016 - 2020.

Berikut adalah 4 Teras Strategik yang ditetapkan dalam Plan Tindakan terbaharu.

Teras Strategik 1 : 
Mengukuhkan Penyampaian Perkhidmatan Kesihatan Bagi Setiap Tahap Penyakit Khususnya Penjagaan Kesihatan Primer. (Strategic Thrust 1: Strengthen Delivery Of Healthcare Services For Each Level Of Disease Spectrum, Emphasising On Primary Health Care)

Teras Strategik 2: 
Mengukuhkan Tadbir Urus Sistem Kesihatan Dan Keupayaan Organisasi. (Strategic Thrust 2: Strengthening Health System Governance And Organisational Capacity)

Teras Strategik 3 : 
Memperkasakan Individu, Keluarga Dan Masyarakat Mengenai Kesihatan. (Strategic Thrust 3: Empowering Individual, Family And Community In Health Matters)

Teras Strategik 4: 
Mempergiat Kerjasama Antara Sektor Awam, Swasta Dan NGO. (Strategic Thrust 4: Intensifying Collaboration With Public Sector, Private Sector And NGOs)

Gelungsuri pautan di bawah untuk info selanjutnya ;

No comments:

Post a Comment